Friday, September 16, 2005

CERITA-CERITA

Assalamualaikum

Alhamdulillah, hari ni Ayah tinggalkan lap top kat rumah. Boleh la nak stori mori... InsyaAllah.

CUTI RUMAH NENEK ATOK
Alhamdulillah, sebelum ke Melaka untuk konvo, singgah rumah Nenek Atok kat PD. Habiskan menjahit manik2 atas baju yang nak dipakai pada hari konvo nanti. Saja menghabiskan masa dengan menjahit. Dah lama tak jahit2 ni. Ingat time cuti nak belajar jahit, tak start2 pun lagi. Cuti pun dah nak habis. hehe

Yang best, the next day, Rabu, ada ceramah Isra' Mikraj di Surau Air Meleleh. Surau Nenek2. :D Syukur sebab dapat jugak dengar pengisian setelah sekian lama kat rumah menerap. Ustaz citer macam2. Lepas ceramah, solat Asar. Kemudian makan2. Nenek2 buat lawak time makan. Kita sorang je budak, nak tergelak pun ada tengok gelagat diorang. :)

Khamis, Alhamdulillah, siap juga menjahit segala manik. Petang berangkat ke Melaka.

RINDU RUMAH SEWA
Sampai Melaka dalam pukul 5:30pm. Pi JUSCO sebab dah lama tak bershopping. Lama gak la kat JUSCO sampai pukul 6:30. hehe. Bila sampai kat rumah sewa lama, tengok banyak kereta kat depan rumah. Tau lah ada usrah petang tu, tapi selalunya start lepas Maghrib. Rupa2nya by Maghrib dah habis dah usrah. Ruginya... Tu lah, syaitan Murrah kat JUSCO bergayut sat ni. hehe. Tapi takdelah beli yang bukan2 time shopping tu. :) Apa2pun, ada discussion on Comparative Religion. Siap panggil pakar dari MMU. Sempat la dengar sekejap. Then, Maghrib, buka puasa sama2.

Lepas Maghrib, ramai yang balik ke tempat masing2. Yang tinggal adik2 junior yang duduk kat hostel. So, stori2 la dengan diorang pasal "The Chosen Couple by Allah." They were excited to hear the story. After that, budak comel Lin start citer pasal kenalan dia yang dah prepare nak kawin semua, siap dah hantar kad, last2 tak jadi kawin. Memang la sedih dengar citer2 macam tu. Just praying that things like that won't happen to us and our close friends. Ameen.

Lepas semua balik, tinggal ex housemate. Sambung stori2 lagi. Jannah nak exam final the following week. Wani just finished exams. :) It was great to share stories with them. :)

Finally, time to sleep. Big day tomorrow...

REHEARSAL CONVO IN THE HOT SUN
Jumaat pagi, went to College and register, took the robes n the hat n the watever you call it around the neck. Then, went to Mahkota Parade and bought a pair of shoes. Nasib baik murah. :D After that, went back to the house and wrapped the gifts for the lecturers. Maya n Kak Wan called and asked to pick them up at the Gazebo College. After Solat Zuhur, we ready to the college for rehearsal...

We started quite late. Kesiyan tengok lecturers pening kepala nak handle 160 orang graduans. hehe. Yelah, semua orang excited jumpa each other. At the same time, kena susun barisan. But finally we managed to go inside the hall at 4 something. Since the line berterabut we had to do it one more time. Finally finished at 5pm. Then, Maya said "Lapar... Nak makan." hehe. So, went to the MMA meeting and makan kuih2. Ex Pres gave a very good speech. "Thanks to Manipal. We are inspired by you." *clap clap*

UMBAI - 3 MIZZKETEERS
Actually wantd to go to Umbai with Kak Wan's parents. Tapi akhirnya, only 3 of us went there. Kak Wan belanja.... Nak kata story much, takde la sangat. ;) Tapi, kita jelah yang duk pokpek. Yelah, kalau bagi chance kat Maya n Kak Wan cakap, mesti tak habis2 dengan patients diorang. hehe. Lawak jelah! ;)

Buktinya?? Time nak bayar cashier, Kak Wan nak cakap nombor meja makan kat cashier tu.... Dia sebut, "Katil 16". hehe. "Awat dek, ngantuk sangat ka?"hehe. Kak Wan ckp dia dah terbiasa sebut Katil 15, Katil 16 kat wad. Last2, time nak bayaq makan pun tersebut Katil instead of Meja. hehe

Anyways, dah lama tak makan 3 orang macam tu. It was great! Thanks Kak Wan! :)

CONVOCATION
Me, Ajin, Mak Ayah had breakfast kat mamak stall. Sedap capati dia. Borak2 dengan Mak pasal kawin tak jadi. Semangat duk citer pasal tu sebab rasanya banyak iktibar kita boleh dapat dari situ... :) Mak pun melayan je. Ayah la yang sedap makan capati, nasi lemak. hehe. Pukul 11am, bertolak ke kolej. Since we were the first few to arrive, we took studio pictures awal2. Then, met Pakbear n Dr Najah at the kolej. :) Thanks Pakbear n Makbear 4 the kitties on their wedding dress. ;) Reminds me of both of you always! :)

By 12:30, we gathered in the partitioned library. Then, susun barisan. I was busy taking pictures bcoz that day when I wanted to take pics, they said wait until convocation. So, puas la cari sorang2... :) Since all of us lost our close friends after the 1st attempt in the final exams, during the 6 months we become close friends. Until now, I still get sms from my close friends saying that we learned a lot during the long journey. :) I can't agree more. :) We feel the same way I guess... ;) *Feeling2 lah pulak!* hehe

Anyways, we bathed in our robes for nearly 2 hours. Finally, we marched into the hall... *smile smile smile* ;) Duduk dalam aircond sejuk lah sikit... Lepas dengar speech semua orang, tibalah masa nak naik stage. Oklah, nasib baik tak trip sebab I was so scared I would trip. 1st time pakai kasut tinggi. :D Ada mamat dari UTUSAN amik gambar. Dia cakap kalau nak gambar, minta kat ofis... Tak mintak pun lagi. Tengok dalam paper, tak tulis apa2pun pasal Convo kitorang. :p

When finally over, went outside the hall. Nenek n Mak gave me flowers heavy with water. They asked me to hold on to both flowers... Beratnya ya MasyaAllah! :) Thank you Mak n Nenek! :) Then, I was busy taking pictures with lecturers n frenz with the flowers. Dr Yoga said, flower on the right, flower on the left, the centre is also a flower! :) *malu* hehe.

Puas la amik gambar dengan semua lecturers... But I missed Dr MV, Dr Santosh n Dr Samaga. These 3 lecturers mean a lot to me, but I just couldn't find them. Hope they have received my letter. :0 hehe. I missed to take pictures with Kaklong Maya also... Sori lah Kak Long. Masa tu dalam robe panas sangat, couldn't think rightly... :)

By 5pm, I was sweating. Kak Wan n Maya returned their robes. I didn't coz Mak wants me to take pics at home with Nenek Atok. :) So, took off the robe and went to Solat Asar n Zuhur at the Surau. I was sweating wetly! :) Then, masa tu mak Kak Wan nampak baju. She said, "Macam baju pengantin?" hehe... Terima kasih Makcik. 3 hari nak menyiapkan baju pengantin ni. :D

SURPRISE AT HOME
Mak went back with Ayah's car. I went back with Ayah with KELISA. It was a long journey coz I talked so much in the car! hehe. Nasib baik Ayah tak ngantuk. :) By the time sampai rumah, tengok Abangalong n Kak Mali at home. Ikram n Esan were also there. Apis exam kat sekolah tak dapat balik. :) Kak Mali cooked Chicken Tikka. Sedapppppp!!!! :) Then, Ikram gave me chocs and Esan bought a cake... Thank you people!!! :) Love you guys! Will do the same insyaAllah when your turn comes... :)

KURSUS UMRAH
The next day, Nenek n Atok datang. Dapat la rasa ayam cucu menantu masak. :) Then, me, mak, Nenek Atok went to Shah Alam. Dengar kursus umrah dari ex mufti Selangor. Best sebab Dato' buat lawak. :)

BUSY AT HOME
Ingatkan duduk rumah saja minggu ni. So, bagi Esan guna KELISA. Last2, tak duduk rumah dari Isnin lepas. :) Kena tolong Atok selesaikan hal tanah. So, had to use HONDA which uses a lot of minyak!!!!Uwaaa... geram betul! Makan minyak betul si Honda ni! :p Nak KELISA balik! :) Isnin pi Pej Tanah. Selasa pi PD. Rabu duduk rumah. Khamis pi buat medical check up kat KK Putrajaya n went to Pej Tanah again n got sign from Pesuruhjaya Sumpah. Today.... going to Apis's place....

Finally, cerita dah over... :) I got a few tips from "The chosen couple of Allah." They said, "Doa banyak, solat hajat rajin2, recite YAASIN." When I did it the 1st time, cepatnye dapat tengok hikmahnya. :) Allah is Great! Alhamdulillah... Thanks for the tips!

Maaf salah silap... kalau terkasar bahasa atau tak berpaedah cerita2 ni. :) Hanya untuk tatapan yang berminat. hehe. Wassalam.

No comments: