Assalamualaikum,
Actually taking the oppurtunity to say something in the blog. Sambil dengaq lagu dari blog kak wan.. and just now was browsing some of the blogs. Hmm... missing the old time? :) Well, LA TAHZAAN! Ntah, tetiba rasa syahdu plak. Pesal ntah. Hari Jumaat lepas, memang dah terasa dah. Sebab malam sebelum tu, UmmMujahid sent me a msg saying that she needs a hug. Missing all of us. Hmm... Tak pesal2, the next day, it was my turn to feel that way. Subhanallah.
Anyways, syukur, Alhamdulillah, I met budak2 ALUMNI HIRA' last Saturday masa pergi wedding kat Shah Alam. Tak kenal pun dengan tuan rumah tapi makcik2 and budak2 Hira' ada kat sana masa tu. Dapatlah melepaskan rindu. Met sister M... heard that she's married. So, went to see her and asked whether it was true. She said it was true. She regreted that she didn't get the chance to invite me. :) Isk, takpelah! Anyways, she said that it was mainly arranged by both parents however the guy proposed to her. So bila balik rumah, tengok semua dah ready. :) Short time, tak sempat nak jemput kawan2. :) Subhanallah!
Baru2 ni jugak dengar pasal my sister and brother getting married. Dari awal perkenalan sampailah tiba masa nak meminang, bertunang dan urusan2 seterusnya dipermudahkan Allah. Hmm... terkedu juga. Kenapa dengar cerita2 macam ni. Senang je citer orang. Bestnya! Senangnya... :) Alhamdulillah. I'm so happy for both couples... ;)
Anyways, maybe it is a sign? :l Tak tahu la. Apa2pun, read ANIS September 2005. Tak tahu la apesal, start baca dari belakang. :) Macam baca buku tulisan jawi/arab. So, start dengan baca cerpen.
Wangian Kasih m/s 83
"Aku bangga bila mengetahui yang dia seorang gadis yang amat memelihara kehormatan. Sehingga belum pernah mengenali seorang lelaki pun sebelum aku!"
Aku bukan perempuan sepertinya.... Maafkan aku. Ampunkan diriku sekiranya aku telah banyak mengguriskan hati2 hambaMu. Tapi, taqdir Allah telah menentukan perjalanan aku di sini. Aku redha. Aku pasrah. Aku bertaubat.
After that, belek2, baca Semaian Kasih tulisan Kak Anis.
Izinkan Saya Sujud Syukur m/s 32
"Hati saya amat tersentuh dengan transaksi luar biasa pada tengah hari itu. Dia tidak menjual kalimah Allah itu, tetapi dia menghadiahkan kalimah2 Allah itu dengan harapan dapat sedikit sedekah daripada saya untuk meringankan bebannya."
"Sebagai menghargai semangat dan keazaman WA yang luarbiasa itu, saya menghulurkan sedikit sedekah mengikut kemampuan saya kepadanya. Wajah WA serta merta ceria dan dia terus buat sujud syukur."
Walaupun aku bukan perempuan terpilih seperti cerita di atas, tapi, aku seharusnya bersyukur dengan nikmat kejayaan yang telah ku perolehi baru2 ini. Tamatnya jihad peperiksaan MBBS. Nikmat kebahagiaan... dalam hati. :)
Alhamdulillah, 2 kisah ni memang dok ingat la and memang nak share dlm blog ni. :) Ape2pun, setiap yang terjadi pasti ada hikmah di sebaliknya... :)
Lastly, about my jihad for 6 months....
Bak kata Dr. Mai untuk adik2 di Melaka,
"Siapa kenal elhuda? Dulu dia belajar kat kolej. Kawan2 dia semua pass, kecuali dia. Dia kena repeat papers selama 6 bulan. Kejayaan yang dia perolehi di akhir perjuangannya, dia kata rasa biasa aje. Tapi yang menjadi pengalaman yang takkan dilupakan ialah bagaimana dia dapat harungi liku2 selama 6 bulan untuk meraih kejayaan di akhir 6 bulan. Allah anugerahkan dia sesuatu yang orang lain tak dapat. Allah bagi dia sesuatu yang tak boleh dibeli dengan wang ringgit."
I don't have anythingelse to say bcoz what she said was mainly true...
Akhir kalam, Renung Sejenak : Hilangnya Kekuatan Hati
"Kalau keimanan menjadi teras hidup kita, maka misi membawa hati pulang ke akhirat itu menjadi lancar, proaktif dan sukses. Namun kalau kemaksiatan dan kederhakaan menjadi ketagihan kita, maka perjalanan hati menuju Allah dan akhirat menjadi lemah, lesu, lagi tidak bermaya. Ini pengalaman kita semua, hamba2 yang masih tidak konsisten." ANIS Sept 2005
Syukur padaMu Ya Allah! Thank you ANIS! :)
No comments:
Post a Comment