Monday, April 25, 2016

TAZKIRAH MALAM BEST

TUHAN DIDIK AKU
Dikir Zikir TV Al Hijrah 
Ustaz Pahrol Juoi

Aku sedang menghadapi ujian - bunyi lebih positif.

Aku sedang menghadapi masalah - bunyi lebih negatif. 

Ujian datang dari Allah adalah baik belaka, bergantung kepada bagaimana kita melihatnya. 
Ujian-ujian yang datang kepada kita kerana Allah sayang kepada kita. 
Ujian = mehnah = didikan langsung dari Allah 

Kita dididik oleh guru, ibubapa. Dan kita dididik oleh Allag juga.

Ada 3 kategori ujian

1. Org baik akibat kealpaan, jatuh dalam dosa, datang musibah - KAFFARAH - Allah nak ampunkan dosa dan kepedihan itu dirasa di dunia

2. Orang baik sedang buat kebaikan, tiba2 kena ujian - IKHTILAT - Allah nak tingkat darjat. Nabi2 Rasul2, ujian satang selepas tu kemudian selepas tu. Tingkatan ujian, bermakna tingkat darjat dan insyaAllah dapat pahala. 

3. Org jahat buat kejahatan, datang ujian - MUSIBAH - kena dunia dan dibalas di akhirat juga.

Bila demam, sakit, ada masalah... Lihat kepada siapa yang memberi ujian itu. Allah yang memberi. Allah Sang Pemberi. Penawar dan ubat bila kita lihat Pemberi, insyaAllag. Kita akan syukur, dan disitu akan rasa kekuatan. God is bigger than your problem. 

Hidup di dunia adalah untuk diuji mana yang baik di antaranya - Al Mulk. Ujian sihat, berjaya, kaya, demam, sakit. 
Orang muqarrabin, lagi takut dengan nikmat sihat, kaya, kita mudah alpa. Kita tasawwuf - syukur lebih susah dari sabar sebab kita mudah alpa

Abu Dzar, saat yang paling disukai. Waktu sakit, dapat pengampunan dosa. Waktu lapar, dapat ingat Allah. Waktu nak mati, dapat berjumpa dengan Rasulullah. 

Ada perkara yang kita suka, tapi tak baik untuk kita. Kalau sakit, Allah.. Sakit. Kembali kepada Allah. Tetapi bila kita sihat, nikmat waktu lapang dan sihat. Alpa lupa. 

Temptation untuk jatuh bila nikmat kesenangan bertambah. 

Diuji nikmat - Alhamdulillah - Segala puji bagi Allah. Allah yang bagi nikmat. Haza min fadhli rabbi. 
Diuji apa yang kita tak suka - Innalillahi wainna ilaihi rajiuun. Kita milik Allah. Ujian datang, kita takde hak kita akan cakap Why. Kita hanya hamba, hanya meminjam, hanya dimiliki oleh Allah. 

Rasulullah bersabda, Allah mendidik kita dan mendidik kita dengan sebaik-baik ujian. Kisah Nabi, ayahnya meninggal dunia sebelum dia lahir. Ibunya, atoknya, bapa saudaranya, isterinya, anaknya meninggal dunia.. Ujian Rasulullah lebih tragis dari kita. 2 rakaat solat sunat untuk mohon bantuan dari Allah. Allah uji ikut kemampuan kita. Kita tak kembali pada Allah, minta hati yang tabah, dekat dengan Allah. Allah, diberatkan iman kita, supaya kita rasa masalah kita kecil. 

No comments: